lauantai 25. huhtikuuta 2015

Interstate 270 kiertää Columbuksen ympäri


Tietyo edessa: 23:n rampit tyon alla
Olen aikaisemmin maininnut I-270 valtatien. Se on Columbuksen ympäri kiertävä valtatie. Kaupunki laajentuu koko ajan, ja tiheää asutusta on nyt paljon myös 270:n ulkopuolella. Usein paikasta paikkaan pääseminen on nopeampaa loikkaamalla ensin 270:lle, sitten poistutaan joko lähimpänä kohdetta olevalla exitillä, tai jatketaan toisella valtatiellä. Näitä 'Interstateja' (osavaltioita yhdistäviä valtateitäa) ovat I-70 (itä-länsi -suunnassa, länteen kohti Indianapolisia, itään kohti Pennsylvaniaa), I-71 (pohjoiseen kohti Clevelandia, etelään kohti Cincinnatia, sitten Kentuckya), I-670 (yhdistää ydinkeskustan ja Gahannan kaupungin(osan) itäpuolella. I-670 on myös lentokentälle (Port Columbus, CMH) vievä reitti.
I-270, Columbuksen ympari kiertava kehatie

Anyway, viikonloppuisin mieheni kanssa käymme pitkillä ajeluilla, ja kotiin palatessamme usein ajamme pitkin 270:a. Isoja tietöitä sen varrella on usein. Reilu viisi vuotta sitten tässä lähistöllä Eastonin alueen liittymat uusittiin kokonaan, ja siihen meni aikaa useita vuosia. Nyt suurin projekti on kaupungin pohjoispuolella, route 23:n ja 270:n liittymäkohdassa. 23 eli High Street on vilkkaasti liikennöity pohjois-etelä -suuntainen reitti. Ruuhka-aikoina 270:n ja 23:n liittymä on ollut aikamoinen pullonkaula, ja sitä ollaan pistämässä nyt remonttiin.

Columbuksen valtatiet suunniteltiin aikana, jolloin liikennemäärät olivat paljon pienempiä. Rampit valtateille liittymiseen ja poistumiseen olivat/ovat surkean lyhyitä. Useat liittymät ovat/olivat tämän näköisiä:
'Neliapila'-ramppeja, Dublin, Ohio

Tämä 'neliapilan' muotoinen järjestelmä toimii siten, etta off-ramp ja on-ramp ovat samalla tienpätkällä. Eli valtatiella  neliapilan keskella oikealla kaistalla ajavat sekä ne, jotka pyrkivät pois valtatielta off-rampille,  etta on-rampilta tulevat, valtatielle pyrkivät autot. Tämä aiheuttaa paljon siksakkausta, jarrutuksia, kuikuilua joka puolelle ja sydämentykytystä. Neliapilat ovat nyt siis onneksi katoamassa, ja uudet rampit toimivat paremmin.

Uusittuja ramppeja, mukana 'flyover ramps', Westerville, OH

I-270 on tärkeä myos siksi, etta vaarallisia kemikaaleja kuljettavien rekkojen ei ole sallittu ajaa sen sisäpuolella. Muistelen, etta 270 on kaikkialla ainakin 3 kaistaa per suunta. Tiheimmin liikennöidyillä alueilla se voi paisua viiteen tai kuuteen kaistaan/suunta, mukaanlukien poistumakaistat. Vähiten liikennöity alue on eteläpuoli, joka on suurimmaksi osaksi teollisuusaluetta ja varastoja.

Ja nopeusrajoitus 270:lla on 65 mph/104kmh. Tämä on Ohion tai ainakin Columbuksen yleinen highwayspeed. Ennen rekoilla oli 5 mph alempi rajoitus, eli 60 mph, mutta nyt ne saavat ajaa yhtä lujaa tavallisten autojen kanssa. Mutta nopeusrajoitukset vaihtelevat ainakin osavaltioittain. Myos tietyöaluieille alennetaan nopeutta: 55 mph/88 mph, ja ylinopeussakot kaksinkertaisia jos jäät kiinni 'oranssilla' tietyöalueella!

Tassa nyt muutama kuva ja video, tietyömerkit ovat  270:n pohjoisosassa, kun lähestytään 23:n työmaata lännestä. Anteeksi   pomppiva video, tiet eivät ole parhaassa kunnossa!




Sawmill Road exit


'Iso' mäki.. Columbuksen mittakaavassa iso. Kaupunki on kuin pannukakku!

Lähestytään 23:n tietöitä, oranssit varoitusmerkit alkavat
Anheuser-Busch: Budweiserin entinen oluttehdas, nykyään taitaa olla vain pullotusta varten

Budweiser!

Exitit I-71:lle




Oranssia riittää


Lähestytään Eastonia

Ollaan rampilla poistumassa Eastoniin. Keskella 270, äärimmäisenä vasemmalla ramppi Eastonista 270:lle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti