sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Ohion rekisterikilvistä ja ajokorteista

Uusin Ohion rekisterikilpi. Harmaalla tekstillä on listattu asioita, joista Ohio tunnetaan.

Täytyy tässä pitkästä aikaa kirjoittaa ihan tietopitoinen juttukin. En ole vielä kertonut  ajokorttiasioista ja autojen rekisterikilvistä. Rekisterikilvet ja niiden formaatti vaihtelevat osavaltioittain. Muiden osavaltioiden systeemeistä en tiedä niin että kerron vain mitä tiedän Ohion käytännöstä.

Ohiossa pitää autossa olla rekisterikilvet sekä auton edessä että takana. On osavaltioita, joissa vaaditaan vain se takakilpi. Kilpiin pitää hommata tagit eli tarrat joka vuosi, auton omistajan syntymäkuukauden loppuun mennessä.  Kaikki nämä rekisterikilvet on kuvattu joko Walmartin parkkipaikalla tai autosta käsin eilisellä ajelulla. Olen poistanut joka kuvasta jotain tietoja, ihan siltä varalta, että kyseisten kilpien omistajat eivat halua kilpiään sellaisenaan kenenkään blogiin. 

Ylimmän kuvan tarra näkyy kuvan oikeassa alalaidassa. 1-16 kertoo kuukauden ja vuoden, jonka aikana tagit täytyy uusia. Eli tammikuussa  2016.  Paikka, joka huolehtii rekisterikilvistä, ajokorteista tms. on nimeltään BMV, lyhennys sanoista Bureau of Motor Vehicles (moottoriajoneuvotoimisto). Jos tarvitset pelkästään tagin uusimisen, sen voi nykyään hoitaa myös joko postitse tai Internetin kautta. Tarrat tulevat sitten kotiin postissa.

Ohio on vaihtanut rekisterikilpensä malleja aika usein. Alla muutama jo vanhentunut malli. Jopa uusissa autoissa voi kuitenkin olla vanhanmalliset kilvet, sillä voi pitää vanhat kilvet ja rekisterinumerosi vaikka ostat uuden auton.

Tyyli täällä on nykyisen se, että kilvissä on kolme kirjainta ja neljä numeroa. Pienessä välissä oli myös kaksi kirjainta, kaksi numeroa, kaksi kirjainta, mutta se katosi aika nopeasti.
  
Mikäli haluat autoosi  'custom plate' eli erikoisrekisterikilven, voit maksaa pienen lisämaksun, ja saada haluamasi numerot ja kirjaimet (elleivät ne kuulu jo jollekulle toiselle, tai jos kilpi on 'säädytön' tai loukkaava).

Yksi vanhempia kilpiä: red, white & blue, ja auringonnousu.

Tämä kilpi ei ollut markkinoilla kauan- jotenkin liian täynnä pieniä helposti hukkuvia yksityiskohtia.

Birthplace of Aviation on mukana kilvissä. Kuvassa eräs 'custom plate'.
Ohion rekisterikilvet ovat muuttuneet usein, ja eivät ehkä ole helposti tunnistettavissa. Otin muutaman kuvan näkemistäni muitten osdavaltioiden kilvistä. Nämä eivät sattuneet olemaan minulle kovin tuttuja. Helposti tunnistettavia ovat esimerkiksi Florida, jossa kilvissä on appelsiinipuun oksa, jossa on kukka ja appelsiini. Georgian kilvissä on usein persikka. New Yorkin kilvet ovat usein keltaisia sinisellä reunalla. Pennsylvaniassa on joskus sininen yläosa ja keltainen alaosa, kuitenkin usein myös nuo värit.


Minnesotan kilpi.

Arizonan kilpi.

Illinois, custom plate

Maryland

Indianan 'custon plate'.
Ajokortti pitää uusia joka neljäs vuosi. Paitsi jos saat ekan kortin 16-vuotiaana. Se tarvitsee uusia vasta, kun täytät 21 - jos olet 'alaikäinen' , eli alle 21-vuotias alkoholin ostoa varten, ajokorttisi kertoo sen.

Uusiminen tapahtuu BMV:ssä, ja siellä testataan vain näkösi. Ajokortin voi uusia myös jos osoitteesi ja nimesi muuttuu. Ajokortit eri osavaltioitten välillä eivät kelpaa, jos muutat pysyvästi toiseen osavaltioon. Joissain osavaltiossa saat automaattisesti uuden ajokortin, jos sinulla on voimassaoleva Yhdysvaltain ajokortti. Joissain osavaltiossa sinun täytyy läpäistä kirjallinen testi, ja joissain sekä kirjallinen testi että ajokoe.

Kun muutin tänne Suomesta, kukaan ei oikein tiennyt mitä minun pitää tehdä saadakseni Ohion ajokortin.  Minulle kerrottiin  ensin, (nyt luulen, että he vain halusivat minut pois toimistosta, kun eivät tienneet mikä on oikea ratkaisu) että saan ajaa vuoden Suomen ajokortilla, sitten pitää hommata Ohion kortti. Muistan, että minua juoksutettiin toimistosta toiseen. Osa sanoi, että saan Ohion kortin kun minulla on Suomen kortti. Osa sanoi, että saan Ohion kortin kunhan läpäisen kirjallisen testin. Loppujen lopuksi minun piti läpäistä sekä kirjallinen testi että ajokoe. 

Ajokokeen parkkeerausosiota pelkäsin. Kyseessä ei ole pelkkä 'parallel parking' eli parkkeeraaminen kadun varren parkkipaikkaan (mikä on tilanne jossain osavaltioissa). Tässä kokeessa sinun pitää peruuttaa auto yhden parkkirivin paikasta takana olevan rivin paikkaan, joka ei ole suoraan takanasi. Ehkä helppoa joillekuille. Minulle ei, sillä aivoni ei yksinkertaisesti aina tajua, että mihin päin rattia pitää vääntää jos haluat perän tiettyyn suuntaan.. ja sitten se suoristaminen.  Ja testin aikana ei saa pysähtyä kuin ehkä kerran. Ja jos mankeloit ruutujen päissä olevat muovitötteröt, sitäkin tulee virhepisteitä.

Vietimme usean illan, tai todennäköisesti viikon, miehen kanssa läheisen tavaratalon parkkipaikalla ja harjoittelimme tätä kunnes se sujui. Sitten tyypilliseen tapaan jotain meni vinoon: koetta edeltävänä iltana  minun onnistui loukata toinen isovarpaani. Kompastuin kotona irtonaiseen johtoon, ja kaaduin niin, että jotenkin koko paino vieri isovarpaan ylitse.  Varvas oli heti pirun kipeä ja turposi. Tietysti kyseessä oli vasen jalka, kytkinjalka, ja meillä oli auto, jossa ei ollut automaattivaihteita! Täällä 95 prosenttia kansasta ajaa automaattivaihteilla, ja miehen piti haluta auto manuaalivaihteilla! 

Ajokokeen tarkastajan ilme  oli aika mahtava, kun onnuin toimistolta autoon. Ajokoe meni kuitenkin ihan hyvin, ja onnistuin jopa suorittamaan sen pahuksen parkkeeraustehtävän ilman liian suuria virhepisteitä, vaikka varvasparka kirkui välillä tuskasta. Ja sain siis Ohion ajokortin, ja olen sen uusinut sen jälkeen joka neljäs vuosi ilman ongelmia.


Ajokortissa lukee nimi, osoite, pituus, paino, hiusten ja silmien väri, syntymäaika. Ja on hologrammeja. Ajokortin ulkonäkö muuttuu varmaan seuraavalla uusintakerralla, kuvernööri John Kasich ei tykkää nykyisen kortin väristä.

12 kommenttia:

  1. Hienoja rekisterikilpiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Löysin tämän linkin: http://www.theus50.com/licenses-state.php siellä on kuvat kaikista eri osavaltioitten kilvistä!

      Poista
  2. Paljonko siellä maksaa ajokortti?Entäs uusiminen joka 4 vuosi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on jotain 25 dollaria uusiminen joka neljäs vuosi. En muista tarkkaan, ei kuitenkaan hirveän paljon. En enää muista oliko ajokoe ja eka 'oikea kortti' enempää.

      Poista
  3. Keskihinnat Suomessa:

    B-kurssi, perusvaihe 1 492 €
    B-kurssi, harjoitteluvaihe 198 €
    B-kurssi, syventävä vaihe (ent. II-vaihe) 344 €
    Mopokurssi (AM120) 456 €
    A1-kurssi 968 €
    AB-kurssi 2 228 €
    BC-kurssi 2 251 €
    Korotuskurssi A1-AB 1 265 €
    Korotuskurssi B-AB (Iso-A) 810 €
    Korotuskurssi B-BC 1 277 €
    Korotuskurssi B-BC1

    Siellä on todella edullista sitten,euro ja dollari on suurinpiirtein samoissa nykypäivänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin jo et varmaan tiedä?että nykypäivänä a kirjain ei tule b mukana, ennen vanha se peruskurssi oli Ab. Nykyisin Se on pelkkä b kortti,paitsi jos ajat lisäksi a:n.

      Poista
    2. Joo, Suomessa on ajokorttti kallis. Taalla tosiaan en muista paljonko oli se 'eka' kortti ja ajokoe, mutta ei paljon. High schoolissa taidetaan antaa ajo-opetusta ihan oppitunteina. Mutta gtaalla ei paase mihinkaan ilman autoa, nii etta kkortti on valttamaton. Lahinna vakuutukset on sitten niita kalliita.

      Poista
    3. Seuraava kysymys tulikin jo mieleen.onko sielläkin auton vakuutus pakollinen?Täällähän autoa et ajaa, jos autossa ei ole vakuutusta.

      Poista
    4. Niin ja vaikuttaako luottotiedot vakuutuksen saantin. ?Täällä se vaikuttaa, vakuutusyhtiö ei anna vakuutusta jos ei ole luottoja. On kyllä jännä kun Suomessa on kumminkin pakollinen autovakuutus. Kaveri kertoi, kun sillä ei ollut niitä luottoja, että yritti vaikka mitä, ja vetosivat että pyytää sukulaisia tai ystäviä ottamaan sen vakuutuksen. Kolmen kuukauden jälkeen ,kun ei ollut saanut ketään ,niin sitten olivat antaneet mutta sen piti maksaa vuoden ennakkoon vakuutusmaksuja. Iso summa se oli,mutta oli sillä onneksi lomarahat ollut ja sai ,sen hoidettu.

      Poista
    5. Vakuutus on pakollinen. Siinä on eri tasoja kattavuudelle, en nyt muista nimiä. Osa kyllä ajaa ilman vakuutuksia, kun ei ole varaa. Mutta sakot siitä saisi jos jäisi kiinni. Liikennerikkomukset myös vaikuttaa vakuutuksen suuruuteen. Suomessa varmaan samantapaisia rajoja tms. Eli vakuutusmaksu kovempi, jos sulla on ylinopeussakkopja, tai vanha auto. Myös osavaltioitten välillä on eroja vakuutusmaksuissa.

      Poista
  4. Suomessa lähtee kilvet ,jos ajat autoa ilman vakuutusta. Ihan hyvää käytäntö, kilveton auto kiinnittää huomiota. Tietysti ,pitää muista aina että USA ja Suomi paini eri sarjoissa asukkaita ja rikollisuutta miettien.Suomea on helpompi valvoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tämä on niin iso maa, että valvonta ajaako joku ilman korttia, tai vakuutusta on hankalaa. Vakuutuksen puuttumisen huomaa usein vasta, jos ko. henkilö joutuu kolariin.

      Poista