maanantai 22. elokuuta 2016

Pikku tauko, ja vähän vaahtoamista (lähinnä muutamille Seiskan lukijoille, Blogspottilaiset ovat kivoja)

Olen pitänyt taukoa tässä viime viikon, ja saa nähdä meneekö tämäkin viikko vielä tauon merkeissä. 

Nicon kanssa sujuu oikein hyvin. Miekkonen kasvaa, ja pysyviä hampaita on tullut roppakaupalla. Parhaillaan puhkeamassa ovat suuret kulmahampaat. Alaleuassa ne ovat jo näkösällä, yläleuassa pilkottavat ikenen alta.

Postausten paussiin ei ole ihan yhtä syytä. Postaan paljon, kun olen energinen ja oikein hyvällä tuulella. Jotenkin se heinäkuinen salamanisku heitti raiteiltaan, ja sitten on ollut huolia muun muassa Suomessa asuvan aika iäkkään äitini terveydentilasta. Salamaniskun jälkiselvittelykin on vieläkin kesken, ja pari lisäongelmaa ilmaantui viime viikolla.

Uusille tai satunnaisille lukijoille: alla oleva vaahtoaminen ei koske teitä. Se ei koske suurinta osaa lukijoista, ihan vain muutamaa mätäspäätä, jotka jaksavat vattuilla.

Kirjoittelen lisää kunhan piristyn. Ja siis sille/niille Seiskan p***apäille, jotka jaksavat huudella siellä, ja välillä täällä blogspotissa, että mene töihin, olet masentunut, olet lokki, blaa, blaa, blaa.. Ensinnäkin,  töitä olen tehnyt 15-vuotiaasta asti. Joka kesä olin kesätöissä läpi koulu- ja opiskeluajan, aina gradun tekoon asti. Siinä vaiheessa tein töitä opiskelun lomassa, kun tarjolla oli sijaisuuksia. Isäni kuoli, kun olin lukion viimeisellä luokalla, ja äitini oli kotiäiti. Eli sen jälkeen rahat menivät vieläkin tiukemmalle, ja itse rahoitin korkeakouluopintoni ja elämäni myöhemmin. Vanhempien rahoilla en ole aikuisena elänyt. Valmistumisen jälkeen tein sijaisuuksia, kunnes sain pysyvän pestin. Ja säästin paljon. En käynyt ulkona, en huvitellut, söin halvalla. Säästin, matkustin kesällä, elin halvalla, ja talvet säästin.

Ja jos juttuni eivät kiinnosta, mitä hemmettiä varten niitä luet? Vai luetko kaikki lehtijutut ja katsot kaikki TV-ohjelmat, ja sitten soittelet perään että olipa pahuksen tylsä ohjelma tai juttu? Jos oma elämä on raskasta, tekeekö se olon paremmaksi, että tulet aiheuttamaan pahaa mieltä muille?  Se, että en ole töissä kodin ulkopuolella ei tarkoita sitä, että en tee kotitöitä ja makaan vaan velttona ja olen verkossa koko päivän!

Kun muutin Yhdysvaltoihin, mieheni oli etsimässä ensimmäistä pysyvää työpaikkaa yliopiston jälkeen. Eli en muuttanut tänne vanhemman, rikkaan miehen perään (mieheni on minua nuorempi). Kun hän sain töitä, ja itse olin kesken viisumikäsittelyn, päätimme, että en mene töihin, kun oli tarkoitus perustaa perhe. Mutta aina ei kaikki onnistu, ja lapsia ei meille suotu. Ja menin täällä töihin ensimmäisen keskenmenoni jälkeen. En koulutustani vastaavaan paikkaan, kun täällä en halua olla opettaja. Joo joo, on kouluampumisia, täällä opettajia ei arvosteta kuin Suomessa, kesältä ei saisi palkkaa, ja ennenkaikkea pitäisi kai mennä collegeen hakemaan täällä tarvittava opetuslupa.

Anyway, töissä olin useamman vuoden, kunnes piti jäädä kotiin hoitamaan koiria, varsinkin kun Susi, vanhempi koira, ei enää pystynyt menemään takapihalle, ja hän halusi usein ulos aamukahden - kolmen aikaan. Ja korttelia kierrettiin, hitaasti keskellä yötä. Ja omakotitalossa on aina kotitöitä, ja hoidan kaiken minkä pystyn. Ja jos en pysty, tilaan ammattilaiset avuksi.  Mutta pidän huolen kodistani. Teen kotiruokaa. Lenkkeilen koiran kanssa.

Koirieni takia olisin tehnyt mitä tahansa. Ne ovat lapsiani, ja menetin sekä Kimin että Susin muutaman kuukauden välein. Nico on nyt ihana, ja alkaa pikku hiljaa olla myös rakas. Mutta suru Susista ja Kimistä ei ole vielä kadonnut. Ja jos et ymmärrä, miten joku suree eläinten perään, olen surullinen puolestasi. Koirat ovat olleet ihania, ja rakastan ja rakastin niitä kamalasti. Ja jos et ymmärrä, anna minun surra rauhassa. En tarvitse ikäviä kommentteja.  Ja jos olen surullinen, se ei tarkoita sitä, että minulla on mielenterveysongelmia ja minun pitäisi mennä töihin.

OK trolli, onnistuit saamaan minulta reaktion ja vastauksen. Mutta tämä on viimeinen kerta. Jos trollailet vielä Seiskan juttuihini,  blokkaan sinut kertaheitolla. Jos jätät ilkeitä kommentteja blogspotiin, vaihdan asetukset ja poistan kommentit ennen kuin ne julkaistaan.

Muut lukijat: kiitos kommenteista ja kysymyksistä. Vastaan mielelläni, ja olen iloinen, että käytte lukemassa. Anteeksi tämä vaahtoaminen, mutta joskus vain mitta tulee täyteen. varsinkin, kun mielessä on paljon, ja on huolia.




23 kommenttia:

  1. Minun mielestä sinun kirjoituksia on aina mukava lukea ja katsella videopätkiä Nicosta ja teidän autoajeluilta.

    Kaikkea hyvää äidillesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Tiedän, että ei pitäsi antaa yhden tai muutaman ilkiön saada minua vaahtoamaan. Nicosta ja ajeluista ja muusta kivasta tulee kyllä varmasti juttua ja videota tässä syksyn mittaan.

      Todennäköisesti myös useamman viikon tukala helle ja pääasiassa sisätiloissa pysyttely on ajanut minut mökkihöperyyden tasolle!

      Nyt on alkanut viiletä, ainakin pikkaisen. Tänä aamuna lenkillä oli aluksi ohut takki päällä! Vaikka se piti ottaa pois myöhemmin.. Mutta oli viileää!!! :)

      Poista
    2. Kun on huolia ja murheita niin herkemmin reagoi ilkeiden ihmisten juttuihin.

      Blokkaa kokonaan ilkeät viestit.

      Poista
    3. Tosi on.. jotenkin vain ne ilkeän kommentit ovat jauhaneet taustalla pitkään. Nyt vain piti saada tuo kaikki ulos, vaikka ehkä puhun kuuroille korville. Kiva kuitenkin saada positiivista tukea, kiitos <3

      Blokkaan jos niitä vielä tulee. Jospa ei..

      Poista
  2. Älä välitä ilkeilijöistä. Jatka samaan malliin.

    VastaaPoista
  3. Ikävä kuulla äidistäsi. Pitkä välimatka ei varmasti helpota asiaa. Omat vanhempani ovat jo hieman iäkkäitä, mutta toistaiseksi erittäin hyvässä kunnossa. Mutta kaikilla se vaikeampi vaihekin on edessä, tavalla tai toisella.

    Kuten sanottu, älä välitä idiooteista. Sellaisia riittää aina. Sinulle kettuilu on kyllä omituista, vaikea keksiä sinussa mitään mikä voisi ketään, ainakaan normaalia ihmistä, sinussa ärsyttää.

    Et taatusti ole lokki tms. Eikä sinun tarvitse kenellekään mitään myöskään selitellä. Ainakaan minun mielestäni.
    Suru koirista on totaalisen luonnollista. Kokemusta on. Ajan myötä se helpottaa, mutta tieto siitä ei juuri sillä hetkellä lohduta kun kaipuu iskee.

    Kaikkea hyvää sinne ja rapsutuksia Nicolle.

    T. Strippis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Strippis <3 Olen nukkunut vähän huonosti viime aikoina, ja yksi migreenkin on iskenyt, ja taidan olla noitten vuoksi vielä erityisen äreä ja herkkätunteinen. Suurin osa lukijoista on aivan ihania, mutta ainahan sitä pitää olla pari, joiden pitää vattuilla.

      Jospa tämä tästä pikkuhiljaa. Suomessa yksi serkkuni on alkanut hoitaa äitini asioita, ja sen suhteen minulla on jo paljon helpompi olo.

      Nico on ihana.. Joskus käy liikaa hermoille, kun on hulmu pentu, mutta rakastan jo paljon :) Ja on jo päiviä, jolloin en itke Kimin perään.

      Normaalista unirytmistä pitänee yrittää saada kiinni pikapuoliin. Nyt taas olen ollut ylhäällä aamukolmesta asti. Tässä aamuseitseman aikaan alkaapi taas väsyttää...

      Nicolta terkkuja. Onko pennun hankinta yhtään lähempänä, vai yritätkö vielä vastustaa?? :)

      Poista
    2. Sinulla on hyvä asenne, se auttaa hankalien aikojen yli.

      Pentua en talvea vasten hanki eli se on ensi kevään asia. Toivottavasti :) Tulevia pentueita täytyy alkaa varmaan katsastamaan joskus joulun jälkeen.
      T. Strippis

      Poista
  4. Minä en kans ymmärrä mikä sinussa voisi ketään täysjärkistä ärsyttää. Ihania kuvia ja tarinoita rakkaista lemmikeistäsi.Itse en varmaan pääse koskaan yli siitä surusta, mikä joskus on edessä, kun on aika sanoa hyvästit rakkaille lemmikeilleni, jotka ovat perheenjäseniä siinä missä lapsetkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Suru on ollut suuri, mutta lemmikit ovat niin rakkaita, että päivääkään en vaihtaisi pois. Ikävä on, mutta sain sentään kokea monia ihania vuosia KImin ja Susin kanssa.

      Poista
  5. Moi Mia !

    Minäkin oon ollu nyt työtön muutaman kuukauden ja olen ollut aikaisemminkin työttömänä . Tiedän miltä tuntuu kun sua arvostellaan että oot kotona, oli syy mikä tahansa.

    Minusta se ei kuulu kelleen mitä tekee, mutta silti ihan tututkin ihmiset kommentoivat että miten mulla työttömällä varaa matkustaa ja shoppailla jne ja jopa ihmeteltiin miksi työttömän pitäs päästä ulkomaille :D No olihan mulla säästöjä ja mies oli töissä. Itse olen ollu toki työelämässä ja ammatti on ja huomenna menen työhaastikseen itse asiassa :D

    Tuntuu välillä että oon arvokas vaan jos oon töissä , ja sitten kun oon ilmottanu että en ota mitä tahansa työtä vastaan niin sekin on joitakin häirinnyt. Ja esim tällä hetkellä haen ns keikkatyötä,olin palaa loppuun edellisessä työpaikassa niin nyt haluan totutella pikku askelin takas työelämään. Onneksi mun ammatti sallii että voin säädellä työkeikkoja, uskon että oon asiakkaille sitten parempi työntekijä kun en oo stressaantunut,väsynyt ja pahantuulinen.

    Mutta se on kumma suomalaisilla aina lytätä toisiaan. Argh. Eläis ihmiset vaan omaa elämää ja antais muiden elää omaansa. Jaksamista sulle paljon ja kuuntele omaa sisintä ja mikä sulle parasta ja jätä tollot omaan arvoonsa. Sun juttuja kiva lukea ja katsella kuvia, Trollijutut poistat vaan ja jatkat ainakin täällä kirjoittamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :)

      En tiedä, miksi jotku vaan pillastuvat siitä, että joku toinen ei ole ansiotöissä. Onneksi täällä ymmärretään, että 'homemaker' on ihan hyväksyttävä rooli, eikä kukaan vattuile.

      Onnea sinulle työnhakuun. Ei tosiaan kannata ottaa vastaan mitä tahansa, epämiellyttävä työpaikka polttaa loppuun, tiedän kyllä kokemuksesta ihan koto-Suomessa.

      Live and let live, ja parasta on olla tyytyväinen elämäänsä, töissä tai ei. Ehkä niillä valittajilla on vain kamala työpaikka ja huono elämä, ja ovat katkeria. Ei onnellisen ihmisen tarvitse kommentoida ilkeästi ja vattuilla muitten elämästä.

      Poista
  6. Älä pahoita mieltäsi tuollaisten ku**päitten takia, sun blogi on just hyvä! Kannattaa laittaa se että saat hylätä ne inhottavat kommentit ja jättää täysin julkaisematta.
    Suurin syy noille paskakommenteille on varmasti se, että ehkä nuo muutamat päänaukojat ovat kateellisia kun Sinulla on mahdollisuus olla kotona ja asut amerikassa, missä kaikki on suurta ja jännää ja mihin osa meistä ei pääse ikinä edes lomalle :)

    Mutta kaikessa on aina se hyvä puolensa: oli mielenkiintoista kun kerroit vähän elämästä Suomessa, ikävää tosin että olet kokenut aika paljon vastoinkäymisiä.

    Toivottavasti äitisi voi paremmin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      Ei pitäisi antaa idioottien päästä vaivaamaan, mutta joskus vain se jää kaivelemaan. Mutta en tosiaan halua valittaa. Elämäni oli hyvää Suomessakin, vaikka isän kuolema oli kamala järkytys. Ja nyt on täällä asiat hyvin. Joskus pitää nipistää itseäni, ja olla kiitollinen miten hyvä elämö minulla on.

      Poista
    2. Itse olin 16 kun oma isäni kuoli ja kuolema oli kyllä ihan kauhea järkytys. Oli ihan selvästi se läheisempi vanhempi ja kuoli ihan täysin yllättäen sairaskohtaukseen. Äidin kanssa ei olla ikinä oltu läheisiä, nykyään ei olla edes tekemisissä.
      Edelleen sitä isää välillä ikävöi, vaikkakin kuolemasta alkaa olla jo vuosikymmeniä. Mutta toisaalta: ehkä minusta ei olisi tullut tätä ihmistä joka olen nyt jos asiat olisivat menneet toisin silloin aikoinaan?

      Poista
    3. Minäkin olin täysin isän tyttö. Varmaan jos isäni eläisi vielä, en olisi edes ajatellut muuttavani toiselle mantereelle. Mutta mistäpä sen tietää.

      Poista
  7. Ei liity aiheeseen, mut minkälaisii migreenilääkkeitä siellä on käytössä? Mulla on kans migreeni joka hankaloittaa mun elämää tosi paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse käytän nykyään Maxalt-merkkistä, eli ritsatriptaania, jota näyttää olevan Suomessakin ihan tuolla samalla nimellä. Kun sen ottaa heti auran ilmestyessä, se tomii hyvin, ainakin minulla. Varsinainen särky jää pois, vaikka kyllä niskat ja hartiat menevät vieläkin aivan solmuun ja aivot tuntuvat olevan hitaalla vaihteella päivän, pari.

      Koska minulla oli useita vuosia, jolloin saattoi tulla vain yksi kohtaus vuodesa tai harvemmin, ja nytkin ehkä kerran kuussa, en ole hankkinut muita lääkkeitä. Telkusta kyllä näky tulevan mainoksia ihan botox-hoidosta jatkuviin (yli 15 päivää kuussa) migreeneihin. ja on varmaan hyviä päivittäin otettavia estolääkkeitäkin. Vielä en sentään ole tarvinnut muuta kuin maxaltin.

      Suomessa ensimmäisten migreenien alkaessa käytin jotain luontaistuotetta kokeeksi estolääkkeenä. Joku reunuspäivänkakkara tms. Ihan hyvin se toimi, kunnes yhtenä päivänä unohdin ottaa kapselit, ja heti pamahti jumalaton migreeni :( Sitten olikin aika hakea reseptilääkkeitä..

      Poista
  8. Mulla on Imigran-nenäsuihke kohtaukseen ja Burana + Panadol särkyyn. Mitä kipulääkkeitä siellä käytetään? Ootko kärsinyt vaivasta ihan nuoruudesta saakka?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaupoissa on reseptivapaasti Buranaa vastaavaa, aspiriinia, Panbadolia vastaavaa. Ostan iburpfeenia esim. Costcosta 2 x 500 tablettia (200 milligramman, eli sama vahvuus kuin tavallisissa Suomalaisissa Buranoissa).

      Sitten käsikaupassa on muutamia, joita mainostetaan migreeniin, ja niissä on esimerkiksi parasetamolia, aspiriinia ja kofeiinia. En ole kokeillut, kun yleensä ibuprofeeni auttaa. Minun päänsärkyihini ei parasetamoli ole ikinä auttanut, joten en ole sitä koleillut vuosiin.

      Migraanit alkoivat opiskeluaikoina, eli olin varmaan tuossa kahdenkympin paikkeilla.

      Poista
  9. Voimia ja jaksamista sinulle. Älä välitä muiden ilkeistä kirjotuksista. Sinulla on ihana blogi. T. Saija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3

      Niitä ilkiöitä on ihan vain murto-osa, ja nekin lähinnä Seiskassa (missä ilkeilevät kyllä muillekin.. miten onneton ihminen voi olla, jos joka kommentti on ilkeä. Sääliksi lähinnä käy nyt, kun sain purettua mieltäni..).

      Suurin osa lukijoista on kyllä aivan ihania, ja siksi onkin mukava kirjoittaa ja postata kuvia muittenkin iloksi :) Huomenna tulee jo uusi postaus!

      Poista